Programme: Sessions especials.
Projectem quatre obres essencials recentment digitalitzades per la Filmoteca de Catalunya d’aquesta pionera del cinema experimental i de l’art audiovisual del nostre país.
Programa de la sessió:
Àlbum
EUGÈNIA BALCELLS, 1976-1978. Catalunya. VC. 9'. DCP.
Un objecte trobat: l’antic àlbum de postals. Un llibre ple d'evocacions visuals i escrites acompanyades de la veu en off de l'àvia de l'autora rellegint fragments dels textos enviats. A través de la targeta postal, Eugènia Balcells mostra la tradició epistolar recomponent l'esperit de les dones als inicis del segle XX.
Boy Meets Girl
EUGÈNIA BALCELLS, 1978. Catalunya. SD. 10'. DCP.
Quina imatge tindria de l’home i de la dona un extraterrestre que no hagués vist mai éssers humans vius i que només conegués les seves imatges a través de la premsa, els llibres i les revistes?
133
EUGÈNIA BALCELLS, EUGENI BONET, 1978. Catalunya. VOSE. 42'. DCP.
133 Authentic Sound Effects (Elektra Records) és un àlbum fonogràfic configura l’estructura d’un film on fragments de pel·lícules de procedències diverses segueixen l’ordre dels sons tal i com figuren en el disc. D’aquesta manera, aconsegueixen crear coincidències i dissidències entre imatges i sons, molt allunyades de les convencions fílmiques.
Fuga
EUGÈNIA BALCELLS, 1979. Catalunya. Sense so. 25'. DCP.
Aquesta pel·lícula remet a una profunda relació entre la imatge, l'espai i el temps. Per fer-ho, Eugènia Balcells se serveix d'un artifici tècnic: una càmera Bolex manual que permet avançar i endarrerir la pel·lícula segons un guió d'espais i temps precisos. D'aquesta manera, situant la càmera en un punt fix al centre d'un espai (un interior), fa que aquesta vagi girant sempre a la mateixa altura del terra per filmar els 360° de l'espai, i aconsegueix un teixit de filmacions successives a l’interior de la càmera que no seran visibles fins que la pel·lícula es reveli.
Eugènia Balcells neix el 1943 a Barcelona, on es diploma en Arquitectura Tècnica. Filla i neta d’arquitectes i inventors, viu en contacte quotidià amb tot tipus de ginys relacionats amb la visió i les matemàtiques. El 1968 es trasllada a Nova York i viu alternativament entre aquesta ciutat i Barcelona fins que hi torna de manera definitiva el 2020. Ja establerta a Catalunya, crea, a Castellar de la Selva, la Fundació Eugènia Balcells, un centre de trobada entre les arts, les ciències i la filosofia. El maig del 2025 rep la Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya.