Premsa

Diverses maneres de mirar el món al Festival de Cinema Jueu 2024

A House in Jerusalem

14/09/2024

‘Històries d’Amèrica’, de Chantal Akerman, obre dijous 3 d’octubre la programació d’un festival que enguany arriba en un moment crític del conflicte arabo-israelià. El director Guy Davidi obrirà dimecres 9 d’octubre un debat amb el públic sobre el seu controvertit documental ‘Innocència’, un al·legat antimilitarista. El crític cinematogràfic Carles Mir presentarà dijous 10 d’octubre ‘El nombre perfecte’, l’última pel·lícula de l’aclamat director polonès Krzysztof Zanussi.

Ara que tot just comença l’any 5785 en el calendari d’aquesta cultura mil·lenària, la vint-i-sisena edició del Festival de Cinema Jueu de Barcelona presenta un seguit de pel·lícules en què la dialèctica de les mirades és la protagonista. Els títols programats obren un espai de reflexió i de crítica, de resistència i de compromís amb la pau i amb la vida, en un context d'escalada militar i violació massiva dels drets humans que està cometent l'estat d'Israel. El cinema sovint ens obre els ulls, i la nostra mirada capta altres mons que deixen de ser aliens, tant si són reals com de ficció.

Les vuit produccions programades ens apropen les vivències dels personatges protagonistes, els seus records, les seves diverses maneres d’enfrontar-se al paper que els ha tocat interpretar en l’esdevenir de la Història.

La pel·lícula d’obertura ret homenatge a la directora belga d’origen polonès Chantal Akerman, feminista precoç i cineasta d’avantguarda, amb el seu film Històries d’Amèrica (1989). Per presentar-lo comptarem amb la crítica de cinema Imma Merino i amb la doctora en Filosofia Paula Kuffer. Els personatges d’Històries d’Amèrica ens fan recordar coses que queden lluny en el temps i l’espai, igual que els del nord-americà James Schamus a Indignació (2016).

Històries d’Amèrica
Històries d’Amèrica

Dues de les pel·lícules programades prenen posició en la complexitat del conflicte des d'una perspectiva de diàleg, conciliació i pacifisme: Una casa a Jerusalem (2023) del palestí Muayad Alayan, que evoca els fantasmes que ens assetgen amb la despossessió i la pèrdua de la llar, i El pont estret (2022), documental d’Esther Takac centrat en l’organització Famílies d’Afligits Palestins-Israelians, que lluita per posar fi a la violència i construir un futur basat en la dignitat i la igualtat. Són persones immerses en un conflicte d’una violència sense fi que, en identificar-se amb la mirada dels altres, als qui veuen com a iguals, construeixen el camí cap a la reconciliació.

Innocència (2022), de Guy Davidi, mostra les vides esguerrades per la militarització de l'estat i la guerra. El director, que és objector de consciència, antimilitarista i actualment està establert a Dinamarca, visitarà el festival per presentar la pel·lícula. També rebrem la visita de Günter Schwaiger, el director de Qui té por de la ciutat de Hitler? (2023), film que revisa el llegat del führer a Àustria, país on va néixer el màxim dirigent del III Reich. L’últim jueu (2023), del francès Noé Debré, està protagonitzada per un etern adolescent que no vol abandonar el seu barri malgrat que ja no hi quedi ningú com ell i la seva mare. El número perfecte (2022) darrer film del veterà i guardonat director polonès Krzysztof Zanussi, contrasta dues formes oposades de mirar i entendre la vida.

El número perfecte
El número perfecte

 

Directors convidats:
Guy Davidi – Innocència
Günter Schwaiger – Qui té por de la ciutat de Hitler?

El Festival de Cinema Jueu també presenta sessions a l’Institut Francès de Barcelona el 28 i el 30 d’octubre, i al Cinema Truffaut de Girona el 20 i el 28 de novembre.

 

Amb la col·laboració de:

logo