Les obres de David Batlle, membre de l’equip de la Filmoteca, parteixen de l'observació d'un espai, un lloc que esdevé paisatge, al qual els que l’habiten, a través de l'atzar, doten d'un nou significat.
Els processos de treball, els rols de gènere i les dinàmiques de poder són temàtiques que apareixen de manera transversal a la seva obra.
En aquesta ocasió, hem triat dues peces que giren entorn del treball, en què les treballadores d’una fàbrica de conserves a Cangas dol Morrazo (Galícia) dialoguen amb els intèrprets de la companyia de dansa La Veronal.
A Conserveira (2012, 23’) és el retrat d’una de les darreres conserveres on tot el procés es feia de manera manual i artesana.
Durant una jornada laboral, de l’alba a la sortida de la fàbrica, passem per tots els processos de producció de l’enllaunament, una simfonia composta per l’engranatge entre treballadores i màquina.
Premiat a Documenta Madrid 2013, el 2012 la revista Caimán Cuadernos de Cine va considerar que era un dels deu millors curtmetratges de l’any i el 2015 va formar part de la retrospectiva sobre documental espanyol a États Généraux du Film Documentaire de Lussas, França.
L’any 2015 el coreògraf Marcos Morau va convidar David Batlle als assajos de l'obra Voronia, que preparava amb la seva companyia La Veronal. El resultat és Sota terra (2017, 59’), realitzat només amb plànols generals.
Més enllà d’un retrat de la companyia, el director ens ofereix un compte enrere des dels primers assajos fins a l’estrena al Teatre Grec, on espigola coreografies que aniran evolucionant o que mai no es representaran. Entre creació i repetició, aniran succeint les personalitats de cada intèrpret, així com l’evolució dels seus moviments i cossos fins al dia de l’estrena.
Amb la col·laboració de: