Premsa
15/12/2022
Pedro Costa. Retrospectiva i Carta blanca / Manoel de Oliveira, fotògraf / Masaki Kobayashi / Douglas Sirk. Els melodrames alemanys / Fantasmagories del desig / Dies curts: Zaida Carmona
Pedro Costa. Cineasta i espectador
El director portuguès, bon amic de la Filmoteca, on va preestrenar fa poc el seu darrer film Vitalina Varela, és protagonista per partida doble aquest mes de gener. D’una banda, amb una retrospectiva completa de la seva obra, un cinema personal, compromès i minimalista que posa en primer pla els oblidats, els més desfavorits de la societat. També ha dissenyat una Carta blanca que ens acosta als seus gustos com a espectador i influències com a autor, des d’Huillet-Straub fins a Tourneur passant pel seu gran mestre i referent, António Reis. La visita de Costa coincideix amb l’exposició Cançó de Pedro Costa que es pot visitar a La Virreina. Centre de la imatge fins el 23 d’abril de 2023.
Oliveira vist per Costa
La desconeguda faceta fotogràfica de Manoel de Oliveira continua ocupant l’espai de la sala d’exposicions. Una oportunitat d’aprofundir en un talent inèdit del mestre i una mirada nova per entendre el seu univers i el seu estil i manera de filmar. La presència de Pedro Costa propicia una interessant visita comentada a la mostra d’Oliveira, dijous 18 de gener a les 18.30 h.
Un mestre japonès: Masaki Kobayashi
Un altre nom imprescindible en la revisió que porta a terme la Filmoteca dels grans autors nipons, amb la complicitat de la Japan Foundation. Deixeble de Mizoguchi, Ozu i Kurosawa, Kobayashi era un pacifista radical que va ser mobilitzat per l’exèrcit japonès durant la Segona Guerra Mundial i capturat com a presoner. Aquesta colpidora experiència la va traslladar a la monumental trilogia La condició humana, molt crítica amb el seu país. Més endavant la seva filmografia evoluciona cap a reinterpretacions del cinema de samurais o un clàssic de terror sobrenatural guardonat amb el Premi Especial del Jurat del Festival de Cannes com Kaidan.
L’etapa alemanya de Douglas Sirk
Abans d’arribar als Estats Units fugint del nazisme, Douglas Sirk va realitzar nou llargmetratges entre el 1935 i el 1937 per a la gran productora alemanya UFA. Allà ja hi eren les constants i les bases d’un estil que el va convertir en el gran mestre del melodrama del Hollywood clàssic, que va tenir el seu protagonisme en el cicle dedicat al gènere de fa dos estius a la Filmoteca. Sirk va abocar la seva exquisida educació i la seva experiència teatral en aquesta breu i intensa etapa ben poc coneguda.
Fantasmagories del desig
Arriba la vuitena temporada d’aquest cicle de cinema i psicoanàlisi proposat per La casa de la paraula. Una cita mensual al llarg del primer semestre de 2023, sis sessions amb sis presentadors i presentadores convidades que exposaran la seva lectura de l’obra escollida per obrir un espai de reflexió sobre el que ens interpel·la en una obra de creació i obrir el debat amb el públic. Fantasmagories del desig com les que inclou Cosmopolis de David Cronenberg), que inaugura el cicle aquest gener a proposta del psicòleg clínic especialitzat en psicoanàlisi lacaniana José Carlos Palma.
Dies curts amb Zaida Carmona
Espai de trobada per descobrir i conversar amb cineastes properes, posant el focus en el format curt i les propostes arriscades i emocionants, encara allunyades dels circuits majoritaris d’exhibició. El cicle té la seva cita un divendres al mes, de gener a juny, i inaugura aquesta tercera edició amb Zaida Carmona, que viu i somia Barcelona des de fa quasi 20 anys, amb vídeos, podcasts, col·laboracions musicals, curtmetratges de ficció i d’autoficció, i amb el seu darrer i celebrat llargmetratge La amiga de mi amiga (2022). La sessió inclourà peces diarístiques mai vistes que suposen els primers jocs amb l’autoficció i dos curts més recents que il·lustren l’univers de la cineasta.
I també...
Continua el cicle inaugurat al desembre Cinema dins el cinema, una selecció de pel·lícules ben diverses amb el món del cinema com a marc de referència, amb títols signats pels germans Coen, Woody Allen, Tavernier, Robert Altman, Fassbinder, Dziga Vertov, Buster Keaton, Antoni Padrós o Fellini.
Sessió de presentació del primer número de la nova publicació Outskirts, una revista de cinema semestral, en anglès, d’assajos originals, entrevistes, crítiques, traduccions i un gran dossier, en aquest cas dedicat al cineasta soviètic Boris Barnet, de qui es projectarà La muchacha de la sombrerera (1927).
Sessió dedicada a Eugènia Balcells, amb la projecció del seu film Cartas de Akyab, coincidint amb l’exposició Ella una i altra vegada, que es pot veure a Can Framis de la Fundació Vila Casas. La sessió es completa amb una conversa entre l’artista i l’investigador de cinema Ramon Espelt, moderada per Eugènia Bosch, comissària de l’exposició.
Estrena del documental de Rafael Toba Juan Mariné, entre luz y sombra, dedicat al degà dels directors de fotografia espanyols, Juan Mariné. Immers en l’ofici des de poc abans que esclatés la Guerra Civil Espanyola, avui és un home de cinema mític, ja centenari, guardonat amb el Premi Nacional de Cinematografia i la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts.
Al Teatre Goya es representarà Plátanos, cacahuetes y Lo que el viento se llevó, una peça de Ron Hutchinson sobre les circumstàncies que van envoltar el rodatge de la mítica pel·lícula i les diferències entre el productor David O. Selznick i el director Victor Fleming. Una ocasió immillorable per tornar a gaudir en pantalla gran de Gone with the Wind.