Premsa
24/09/2022
La 24a edició del certamen convida a reflexionar sobre la transmissió de la memòria històrica, apostant per la viabilitat de la convivència intercultural. La programació, del 6 al 21 d’octubre, té un marcat accent femení, amb un 60% de les pel·lícules dirigides per dones.
En la seva 24a edició, el Festival de Cinema Jueu proposa una reflexió sobre els llegats culturals que rebem i en com es transformen en arribar a les noves generacions, amb atenció especial en aquells que s’han vist transformats per l’exili o l’emigració.
Evolution, la pel·lícula d’obertura, analitza l’impacte de l’Holocaust en tres generacions d’una mateixa família, entre Budapest i Berlín, en un tríptic visualment fascinant. Al nord d’Àfrica han conviscut jueus i musulmans durant molt temps, demostrant que la convivència intercultural és possible. Films com Ziyara, Que Dieu te protège o Rose remeten, des d’un punt de vista femení, a aquesta confluència d’identitats caracteritzada per la permeabilitat. En el context del declivi del colonialisme es va deteriorar l’entesa entre el món àrab i el jueu, cosa que va provocar grans moviments migratoris, i els descendents han rebut una herència intangible que forma part de la seva personalitat.
Cleo Cohen, la directora debutant de Que Dieu te protège, visitarà la Filmoteca dimecres 12 d’octubre per presentar el film, acompanyada del poeta i traductor Arnau Pons. The Man Without a World, atribuïda per la seva directora a un imaginari director soviètic dels anys 20, ens trasllada a un món perdut, el de les comunitats jueves als shtetls d’Europa central i oriental, abocades també a l’exili per fugir de la tirania i la pobresa.
La traversée, film d’animació, és un conte contemporani, però situat en un temps indefinit, que narra l’exili de dos nens. Florence Miailhe l’ha dedicat a la seva àvia, que el 1905 abandonà Odessa amb els deu fills per fugir dels pogroms, així com a tots els qui un dia o altre abandonen el seu país amb l’esperança de trobar un futur millor en una altra banda. I amb el mateix afany d’incloure altres comunitats que han compartit aquest tipus d’experiència amb les jueves, Frente al silencio rememora la tragèdia de les dones gitanes durant l’Holocaust. Presentaran el film diumenge 16 d’octubre el seu director, Emilio Ruiz Barrachina, i una de les protagonistes, Fuensanta “La Moneta”.
També cal destacar el documental Speer Goes to Hollywood, que analitza com va ser possible que un nazi de la talla d’Albert Speer blanquegés la seva imatge, tot passant a la història com el “nazi bo”, tema de màxima actualitat en aquesta època de fake news i discursos informatius esbiaixats.
El festival es tancarà el 21 d’octubre amb Ein nasser Hund (Un gos mullat), producció alemanya que segueix Soheil, jove de quinze anys que es trasllada amb la seva família judeoiraniana a Wedding, un dels barris multiculturals de Berlín, majoritàriament musulmà, i es veu abocat a amagar el seu orígen. Amb la presència del seu protagonista, Doguhan Kabadayi, per a presentar-la.
El festival també presenta sessions al Cinema Truffaut de Girona i al Born Centre de Cultura i Memòria de Barcelona.