Premsa

Retrospectiva de la guionista Lola Salvador

Bearn, o la casa de nines

01/07/2022

Del 6 al 15 de juliol, el cicle ‘Lola Salvador, adaptadora i creadora’ repassa la trajectòria d’aquesta guionista clau del cinema espanyol, que acaba de donar el seu fons documental a la Filmoteca de Catalunya. Lola Salvador serà a la Filmoteca els dies 7 i 8 de juliol, en una conversa amb Rosa Vergès i Esteve Riambau i presentant ‘El crimen de Cuenca’ i el documental ‘La niebla en las palmeras’, la seva única incursió en la direcció.

Lola Salvador ha estat una de les grans guionistes del cinema espanyol dels darrers anys, particularment de les dècades dels 80 i 90 del segle passat. Tot i que la seva petja va estar velada per la signatura ambigua dels seus guions amb els dos cognoms, Salvador Maldonado (una època ja superada en què el paper de la dona al cinema es posava en qüestió), la seva filmografia és plena de títols tan importants com El crimen de Cuenca (Pilar Miró, 1980) o Las bicicletes son para el verano (Jaime Chávarri, 1984).

La guionista acaba de fer donació a la Filmoteca de Catalunya del seu fons documental, un llegat cinematogràfic valuós que ara propicia la retrospectiva Lola Salvador, adaptadora i creadora.

Lola Salvador neix en una Barcelona sota les bombes, poc abans de la victòria franquista i, filla de família republicana, ja de petita vol ser escriptora per poder convèncer a través de la paraula i la raó, i no de la força. Inquieta, curiosa i autodidacta, busca estímuls vitals i culturals a l’estranger i, quan torna a Madrid, no triga a bastir una sòlida trajectòria en l’escriptura de guions per a televisió, ràdio i cinema. És en aquest darrer àmbit en què assoleix un gran prestigi dins la professió i es converteix en la primera dona no actriu a rebre el Premio Nacional de Cinematografia, guardó que afegeix, entre d’altres, al de la Medalla d’Or al Mèrit en les Belles Arts i al Goya al millor guió adaptat per Salvajes.

El seu talent d’escriptora també s’ha vist reflectit en la publicació de novel·les i en premsa. A més, és tot un referent en el camp de la docència cinematogràfica i la seva pulsió creativa també l’ha portat a aixecar la productora Brothers & Sisters, a codirigir La niebla en las palmeras, i a cofundar ALMA, el sindicat de guionistes, i DAMA, l’entitat de gestió dels drets d’autor audiovisuals. Una lluitadora incansable que acaba de donar el seu llegat professional a la Filmoteca de Catalunya.

El crimen de Cuenca
El crimen de Cuenca

La retrospectiva s’obre dimecres 6 de juliol amb Bearn, o la sala de nines (Jaime Chávarri, 1983), un viatge apassionant a la Mallorca del segle XIX en què passions, frustracions i anhels componen un retrat melancòlic de la fi d’una època. Un guió que adaptava la complexa novel·la de Llorenç Vilallonga posant el focus, sobretot, en l’humor soterrat de l’autor per arremetre contra la seva pròpia classe social. També es projectaran altres guions de Lola Salvador, com el de Salvajes, adaptació de l’obra teatral de José Luis Alonso de Santos de 2001 que va coescriure amb Carlos Molinero, Jorge Juan Martínez i Clara Pérez Escrivá i li va valer el Goya al millor guió adaptat; el debut en la direcció del director de fotografia Carlos Suárez, El jardín secreto (1984); El crimen de Cuenca (Pilar Miró, 1979), film que va estar prohibit 17 mesos i va provocar el processament de la seva directora acusada d'injúries a la Guardia Civil, i Puede ser divertido (Azucena Rodríguez, 1995), una història que, segons Salvador, incorpora alguns dels trets de la seva personalitat, com una frivolitat enorme i una gran passió per la vida.