Premsa

Programació juny 2022

15/05/2022

Exposició: Jaime Camino. No tan de pressa! / Retrobar Abbas Kiarostami / 30a Mostra Internacional de Films de Dones / Cinema i jardí / Bill Douglas

Exposició dedicada a Jaime Camino
A partir del fons documental del cineasta, donat a la Filmoteca pel seu fill Teo, la mostra convida el visitant a transitar per la seva obra, com el nen embadalit davant el quadre de Las meninas a Llums i ombres que hi entra per interaccionar amb els seus personatges. El recorregut abasta sis àmbits ben presents en la filmografia de Camino: la Guerra Civil Espanyola, la infantesa, la música, els feliços seixanta, la dificultat d’estimar i la mort.

Cartell Exposició Jaime Camino. No tan de pressa!

L’Abbas Kiarostami més desconegut
Abans de ser una referència de culte entre els cinèfils, el cineasta iranià va realitzar als anys setanta una sèrie de pel·lícules per al Centre per al Desenvolupament Intel·lectual d’Infants i Adolescents (Kanoon), una institució determinant per a l’eclosió del nou cinema iranià. Són deliciosos films didàctics per a infants i d’altres joies protagonitzades per nens com El viajero o La hora del recreo, que aquest cicle recupera sense oblidar algunes de les seves obres més celebrades, com A través de los olivos, El sabor de las cerezas o El viento nos llevarà.

Zendegi va digar hich
Zendegi va digar hich

La Mostra de Films de Dones, d’aniversari
La Mostra Internacional de Films de Dones de Barcelona, organitzada per Drac Màgic, celebra enguany la seva 30a edició, i ho fa mantenint intacte l’esperit fundacional, amb una programació que ens obre la mirada a imatges per pensar en llocs de resistència, que ens permet qüestionar-nos amb qui volem lluitar i quines lluites es lliuren arreu del món. Els films d’aquesta edició ens porten a Mèxic i al Vietnam, a la comunitat transgènere de San Francisco o al testimoni de les dones que retrata Lala Gomà Presas al documental Pioneres. Dones universitàries de la Segona República.

Cinema i jardí
El tradicional cicle arriba a la vuitena edició fixant-se en dos vessants del jardí-paradís perdut: el banc com a símbol del jardí obert a tothom i espai generador de múltiples històries (Un banco en el parque i Bancs públics), i el de la botànica com a ésser pervers i maligne que amaga darrere dels seus bells pètals les més baixes passions (Little Joe i Little Shop of Horrors).

La trilogia vital de Bill Douglas
Una trilogia brillant, seca i austera que retrata la duresa de la infància i joventut del cineasta escocès (My Childhood, My Ain Folk i My Way Home). Poc apreciada durant molts anys, ha esdevingut una peça fonamental del cinema britànic. Douglas va trigar vuit anys a fer el seu següent i darrer film, Comrades, abans de morir el 1991.

Dies curts: Madi Barber
La cineasta navarresa és la protagonista de la darrera tramesa de 2022 del cicle que posa en primer pla el cinema emergent. Presentarà una sessió amb una selecció dels seus curts i Seqüències fantasma d’una fi del món, una conferència performativa amb la col·laboració de Mirari Echávarri, dimarts 17 de juny.

Aula B: més enllà de l’Aula de Cinema
Projecte educatiu en què els i les estudiants reflexionen sobre la història del cinema i el fet de programar. L’alumnat de Comunicació Audiovisual de la Universitat Pompeu Fabra ha treballat durant tot el curs per programar dues sessions en diàleg amb les pel·lícules de l‘Aula de Cinema 2021-2022. Els títols triats són Wanda (Barbara Loden, 1970) i Shrek (Andrew Adamson, Vicky Jenson, 2001).

Wanda
Wanda

I també...

Continua la commemoració dels 10 anys de la Filmoteca al Raval. El cicle Filmoteques amigues portarà la recuperació de la cinemateca sueca d’El bandit i la seva esposa (1918) de Victor Sjöström, i recordarem dos Moments inoblidables de la darrera dècada: la restauració a càrrec del 2CR d’El sol del membrillo de Víctor Erice, presentada a Cannes, i la visita d’Agnes Varda el 2014 en motiu de l’exposició El món encantat de Jacques Demy i el cicle Varda-Demy: tot un món, amb la projecció de Jacquot de Nantes.

35 anys de La finestra indiscreta, l’espai més veterà de la graella de Catalunya Ràdio. Àlex Gorina, Alfons Gorina, Sílvia Andrés i Oriol Fidalgo, l’equip del programa, seran els mestres de cerimònies d’una sessió de reconeixement a la seva tasca de divulgació del cinema que culminarà amb la projecció del clàssic de Hitcchcok que li dona títol.

Les Estrenes de la Filmoteca ens porten un programa doble amb les dues darreres produccions d’Eddie Saeta, la productora de Lluís Miñarro, dos films íntims i personals: el curt d’Esteve Riambau Vidres de colors, estrenat al Festival de Màlaga, i Camino incierto, de Pablo García, una reflexió sobre les dificultats en què es troba el cinema alternatiu.

El documental immersiu de l’artista xinès Ai Weiwei Cockroach, sobre les manifestacions pro democràcia a Hong Kong, va comptar amb dos col·laboradors catalans: el reporter Raül Gallego, cinematògraf i comuntador, i Àlam Raja com a muntador. Tots dos seran a la Filmoteca per presentar-lo.

Sessió dedicada a la figura del bailaor, coreògraf i professor Juan Carlos Lérida, impulsor d’una nova manera de fer pedagogia i guardonat amb dos dels Premis de la Crítica al millor espectacle de dansa i al millor ballarí. Dues peces il·lustren la seva doble faceta: la de pedagog (Corps flamenco. Julien Artru, 2022) i la d’artista (La hora de la despedida. Juan Carlos Lérida, 2022).

De la mà del festival Rizoma, arriba el documental Transformistas (Chad Hahne, 2020), retrat de tres drag-queens cubanes que han obert un camí per a la comunitat LGTBIQ+.

I a la FilmoXica, punt final al cicle de primavera, Criatures fantàstiques (d’aquest i d’altres mons), amb El meu veí Totoro, Despertaferro i Winsor McCay i els inicis de l’animació.