Dossier Film (INCLUDED AT Aula de cinema 2021/2022)
Tretya meshchanskaya (Bed & Sofa):
Ubicada a la Unió Soviètica dels anys 20, la pel·lícula ofereix un retrat de la vida domèstica en el si d’una societat revolucionària que es qüestiona a ella mateixa, tocant temes com el matrimoni, la monogàmia, el sexisme quotidià i l’autonomia de la dona.
Abram Room
Abram Room, Viktor Shklovsky
Grigori Giber
Dmitri Shostakovich
Nikolai Batalov, Lyudmila Semyonova, Leonid Yurenyov, Vladimir Fogel, Yelena Sokolova, Mariya Yarotskaya
Mosfilm
1927
95 min
Room preferia abordar temes d'actualitat arrelats en individus que preservaven una mesura d'independència dels dogmes i directives imperants, fins i tot quan plantejava qüestions pertinents i no sempre còmodes sobre la transformació progressiva de la vida privada i pública a l'URSS de Stalin. [...] El seu intent va tenir èxit; més d'un milió de ciutadans soviètics van acudir als cinemes en les primeres setmanes després de la seva estrena, el 15 de març. La història que tant va captivar a les masses involucrava a tres tipus contemporanis molt recognoscibles que negociaven una sèrie d'aparellaments canviants a mesura que s'adaptaven a la vida en comú en un estret pis del soterrani.
Els partidaris de Room van elogiar la seva iniciativa d'enfrontar-se a les apories de la construcció socialista. Van discernir fàcilment els tristos contrastos entre les vides públiques i privades que invocava el guió de Shklovsky, i van admirar especialment la conclusió oberta [...] Aquesta dissonància representada entre el que era i el que hauria de ser dels nous homes i dones soviètics, era inacceptable per als ideòlegs cinematogràfics del partit. "Psicopatològic", va tronar N. lakovlev de Soviet Screen, mentre que altres crítics igualment estridents van acusar impròpiament la pel·lícula de pornografia. Sens dubte, aquestes crítiques van contribuir a establir el seu atractiu popular, fins i tot quan van provocar una incòmoda censura al cap dels cineastes. La pel·lícula va ser ràpidament retirada de les pantalles soviètiques i finalment prohibida en 1936, fins i tot després que demostrés ser una lucrativa font de capital estranger a Europa, sobretot a Alemanya.
Liebman, S. (Estiu 2005). Cineaste; New York, Vol. 30, Iss. 3, p. 71-73.
Bed And Sofa no s'assembla a cap altra pel·lícula muda soviètica. Tracta una situació atípica: un ménage-à-trois durant l'escassetat d'habitatges a Moscou. El fet que la pel·lícula pugui insinuar una imperfecció del sistema socialista (la falta d'habitatges adequats) ja la fa inusual. Però Bed And Sofa és una fita sobretot pel seu increïble humor i el seu naturalisme a l'hora de revelar els seus personatges. Room presenta un drama íntim d'una manera que sembla moderna fins i tot avui dia. A més, el seu simpàtic retrat de la dona en el triangle amorós, i de la seva decisió al final de la pel·lícula, fa de Bed And Sofa una de les poques pel·lícules de qualsevol època que aborda l'alliberament de la dona. "El guió va ser escrit per Victor Shklovsky, el distingit formalista i crític literari rus, i es rumoreja que es va basar en detalls de la vida privada del gran poeta revolucionari Mayakovsky".
Luddy, T. Biro, Y. (19 d'octubre de 1983). Pacific Film Archive Calendar. Disponible a <https://cinefiles.bampfa.berkeley.edu/catalog/505>
Haynes, J. New Soviet Man: Gender and masculinity in Stalinist Soviet cinema. Manchester and New York: Manchester University Press, 2003. ISBN 0719062381
Porter-Moix, M. Volumen 1. Historia del cine ruso y sovietico. Barcelona: Ediciones de cultura popular, 1968. ISBN 978-84-7233-001-6
Schnitzer, L, Schnitzer, J, Martin, M. Cine y revolución. Argentina: Ediciones De la Flor, 1974.
Youngblood, D. Soviet Cinema in the Silent Era, 1918-1935. Texas: Texas Film Studies Series, 1991. ISBN 0-292-77645-4
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema