Premsa

Mostra Internacional de Films de Dones

21/05/2021

La cita anual amb el cinema amb mirada femenina, organitzada pel col·lectiu Drac Màgic, arriba amb convidades com la portuguesa Susana de Sousa Dias, de l’1 al 13 de juny.

De l’1 al 13 la Filmoteca acull una nova edició d’aquesta cita anual imprescindible que com sempre ens porta el col·lectiu Drac Màgic, coincidint en aquest cas amb l’any de celebració del seu 50è aniversari.

Després d’un any marcat pels confinaments i les distàncies, la programació d’enguany mostra les relacions dels cossos amb els espais i els mons que contenen, a partir de diversos apropaments fílmics, experiències vitals, frustracions i desitjos. La secció Panoràmica ofereix un recorregut per l’estat actual del cinema dirigit per dones a través de 14 films de cineastes de diferents països.

Espais de lluita per la vida i el treball digne, com la mina que les protagonistes de Río Turbio mai no van poder trepitjar; espais de violència colonial com la ciutat que l’ànsia extractivista de Ford va construir a l’Amazones (Fordlandia Malasie); espais d’ostracisme, com l’illa-hospital de Själö, destí final de dones no normatives; espais fronterers, vigilats i xenòfobs a Ailleurs Partout; espais nous, llocs nous llegits amb estranyesa des del cos migrat a I tried to shout with them; espais virtuals, on el poder enunciatiu de l’autorepresentació de les noies joves (Sain Uu?) conviu amb la paranoia de la vida entre webcams (Dear Hacker); l’espai que els records deixen inscrits al cos i que redescobrim a partir de cintes domèstiques (The Quiet Noise); l’espai que ocupen dues capses de sabates plenes de negatius d’un viatge a Vietnam, més que un viatge, quasi una pel·lícula, un impuls activista, una lluita antiimperialista a punt de ser oblidada (Due scatole dimenticate); la Universitat com a espai de trobada i de reflexió a Episodes (Spring 2018); les carreteres inundades d’un Iran que no cedeix el seu paisatge ni el seu paisanatge al victimisme (Bandar Band); l’espai dels mites, de la saviesa ancestral i l’ensomni d’Ultimu Sognu; l’espai públic com a bola del futur a Divinations; espais autoconstruits, rebels, de sororitat, de desig, de convivència i de maternitats insurgents a Maes do Derick i a Tiempos de deseo...

Fordlandia Malaise
Fordlandia Malaise

Comptarem amb la presència de directores com la portuguesa Susana de Sousa Dias, que presentarà el seu documental Fordlandia Malaise (2009) i impartirà una conferència, i també Nafiseh Moshashaeh, Vivianne Perelmuter i Isabelle Ingold, Raquel Marques i Alice Lenay.

Cecilia Mangini, considerada la primera dona documentalista d’Itàlia reconeguda unànimement durant els anys 50 i 60, serà la protagonista de la sessió inaugural dimarts 1 de juny. Testimoni dels canvis i contradiccions de la postguerra, el cinema de Mangini elabora el testimoni del present donant veu a les persones que han quedat fora del “miracle econòmic”. Es projectaran dos dels seus documentals, Facce (2019) i Due scatole dimenticate (2020), presentades pel codirector de les dues peces, Paolo Pisanelli.

La programació de la Mostra es completa amb les habituals sessions infantils dinamitzades i una retrospectiva a la pionera Dorothy Arzner, elaborada conjuntament amb Filmoteca de Catalunya.

 

Amb la col·laboració de:

Image removed.