Premsa
17/02/2021
La programació de març ofereix retrospectives de Theo Angelopoulos, Kelly Reichardt, en el marc de l’Americana Film Fest, Jean-Claude Rousseau, amb la col·laboració de l’Xcèntric i Zumzeig, el col·lectiu Dostopos a ‘Dies curts’, l’exposició ‘Les claus de la foto fixa. Cinema espanyol anys 40’ i la celebració del 50è aniversari de Drac Màgic.
Theo Angelopoulos, entre Marx i Brecht
El director de Paisatge a la boira o L’eternitat i un dia va visitar el 2011 la seu de la Filmoteca al Raval, encara en obres, i poc després va morir. Ha arribat el moment de dedicar la retrospectiva que li devíem a un dels creadors més importants del cinema europeu, autor d’una obra política i reflexiva que sovint fa passar pel sedàs de la mitologia clàssica i el teatre brechtià. Històries marcades per la guerra, l’exili o les fronteres, de gran alè poètic i tràgic. El director de l’Escola de Cinema de Barcelona (ECIB) Pere Alberó, que va ser ajudant de direcció d’Angelopoulos a La mirada d’Ulises, farà el retrat, sentit i proper, del cineasta grec, dimecres 10 de març a les 19.00 h a la Sala Laya.
Kelly Reichardt a l’Americana
First Cow és un dels fenòmens cinematogràfics recents, un títol que no para de rebre reconeixements, com ara el premi del cercle de crítics de Nova York al millor film de 2020. Per això és molt oportuna la retrospectiva que permetrà conèixer l’obra anterior de la seva directora, en el marc de l’Americana Film Fest d’enguany. Kelly Reichardt, figura clau del cinema indie americà, té un estil personal i inconfusible marcat pel viatge perpetu, el minimalisme poètic, l’amistat, l’estat d’Oregon... Una mirada personal, parsimoniosa i detallista que subverteix gèneres, com el western, i que cal seguir d’a prop.
Jean-Claude Rousseau en super-8
En les seves pel·lícules en Super-8, Jean-Claude Rousseau no troba la bellesa en l’observació, sinó en la visió, on es descobreix la precisió de les línies i els límits d’un enquadrament en el qual la mirada mai no s’atura en allò mostrat, sinó que ho travessa. Aquest cicle, que reuneix l’obra completa en Super-8 de Jean-Claude Rousseau, mostrarà l’estrena de la digitalització de la seva primera pel·lícula, Jeune femme à sa fenêtre lisant une lettre, realitzada en el marc d’un projecte d’Elías Querejeta Zine Eskola, i també inclou films de Michael Snow o Robert Beavers. Cinema experimental en un programa realitzat en col·laboració amb Xcèntric, el cinema del CCCB, i Zumzeig Cinecooperativa, amb el suport de l’Institut Français Barcelona.
Exposició: ‘Les claus de la foto fixa. Cinema espanyol anys 40’
La tècnica de la foto fixa en el cinema espanyol va viure una època daurada en la dècada dels 40 del segle passat, amb una cura especial en la composició i la il·luminació. Sovint aquestes instantànies eren planificades independentment de la filmació cinematogràfica, i per tant no es limitaven a congelar el rodatge i fixar un moment, sinó que tenien un llenguatge propi, de vegades amb referències pictòriques. La mostra, comissariada per Miquel Àngel Pintanel, il·lustra aquesta tècnica a partir dels fons del laboratori industrial “Reproducciones Sabaté”, conservats al Centre de documentació de la Filmoteca.
Dostopos a ‘Dies curts’
Ana Pfaff i Ariadna Ribas són dues de les muntadores més destacades del cinema català recent, col·laboradores de cineastes com Carlos Marques-Marcet o Albert Serra. Plegades han creat Dostopos, un projecte on experimenten lliurement amb les imatges des d’un apropament intuïtiu i lliure, basat en el muntatge i més pendent de la plasticitat dels materials que de la perfecció formal o qualsevol estructura narrativa. Aquesta pràctica els permet tot tipus de jocs creatius, plens de sensualitat i poesia, vinculats al found footage, el collage animat o la manipulació del negatiu. Presentaran una selecció de les seves peces conjuntes en una sessió performativa amb el cineasta David Domingo i el poeta Gabriel Ventura i l’exposició d’alguns materials de treball, alhora que cadascuna mostrarà un dels seus darrers treballs com a muntadora en dues sessions més.
Fascinació per l’antic Egipte
La troballa de la tomba de Tutankamon, la segona dècada del segle XX, va portar al setè art la moda egípcia i l’egiptomania, amb una inclinació especial pel terror de la mòmia i l’adulació a Cleòpatra. Dues sessions complementen l’exposició que presenta el Museu etnològic i de cultures del món Udjat. L’exotisme de l’antic Egipte a Barcelona, amb dos presentadors d’excepció: el periodista Antonio Baños (La mòmia. Karl Freund, 1932) i l’escriptora Empar Moliner (Cleòpatra. Cecil B. DeMille, 1934).
50 anys de Drac Màgic
Arrenquen els actes de celebració del mig segle d’aquest col·lectiu fonamental en l’estudi i la divulgació de la cultura audiovisual al país. La presència de les dones, tant en la representació com en l’autoria, la perspectiva històrica i educativa, la crítica i la reflexió han estat els eixos de la seva trajectòria, que es veurà reconeguda en una sèrie de sessions temàtiques a la Filmoteca els propers mesos. També pararem atenció a una de les seves principals tasques, el cinema familiar, amb projeccions molt especials dinamitzades que s’enceten aquest març amb La Ventafocs txeca dels anys 70, primer film infantil doblat al català que es va fer molt popular entre els nens i les nenes de l’època.
Documental inèdit de Francesc Betriu
El desembre passat, en la sessió d’homenatge que vam retre al director desaparegut, ens va acompanyar Tomàs Suárez, muntador del seu darrer projecte, L’últim aviador, que ara recuperem. Es tracta de la història, en primera persona, de Vicente Montejano, que va passar més de 14 anys al gulag rus. El final de la Guerra Civil espanyola el va sorprendre fent un curs d’aviació de guerra a l’antiga URSS. Va ser el darrer supervivent dels 12 pilots republicans que hi participaven, i després de la seva peripècia als camps de concentració de Sibèria va ser repatriat a Espanya a mitjans dels cinquanta en plena repressió franquista.
Ocupación S. A.
Un documental de Laura Daudén i Sebastián Ruiz Cabrera que denuncia amb valentia l’encobert negoci lucratiu al territori ocupat del Sàhara Occidental generat per algunes empreses de l’IBEX 35, amb el beneplàcit d’autoritats espanyoles, amb violacions sistemàtiques dels drets humans i la legalitat internacional.
Som marimachos
Documental participatiu i comunitari que reflexiona i vol visibilitzar la situació actual de l’àmbit esportiu des d’una perspectiva de gènere. Un grup de noies joves del barri del Raval de Barcelona es converteixen en reporteres comunitàries en un procés de dinamització audiovisual i feminista.