Dossier
01/01/2016
El western va anar elaborant de mica en mica els seus trets d’identitat, diàfans i precisos, de connexió directa amb el públic. Era un gènere en voga alimentat pels estereotips de la història que es fantasiejava a plaer, una mica com feia Buffallo Bill en els seus espectacles circenses sobre l’èpica, convenientment manipulada, del Far West. Durant dècades va ser el gènere americà. Cap altre li va fer ombra, ni tan sols l’il•lusionisme del segon gran gènere en el sentit estrictament cinematogràfic de la paraula, el musical. El seu declivi començà quan els clàssics van envellir, els grans estudis pactaren innecessàries dependències amb les asseguradores (que van tallar abans d’hora les trajectòries de Ford, Walsh, Vidor entre d’altres), filmar westerns es va fer molt car, els actors prototípics (John Wayne, Gary Cooper, James Stewart, Robert Mitchum, Richard Widmark, Henry Fonda, Randolph Scott) no trobaren recanvi, les revolucions dels seixanta impregnaren el gènere de falses tendències progressistes (materialitzades en l’onada de westerns pro-indis de nul•la creativitat temàtica i formal) i les pel•lícules de l’oest es transformaren en road movies vocacionals, amb els cavalls substituïts per aparatoses motocicletes: Easy Rider (1969) de Dennis Hopper.
The Searchers, amb Ford i Wayne al capdavant, és un dels títols més emblemàtics del western americà
El western crepuscular , lluïda remodelació dels valors tradicionals del gènere, es va convertir a la llarga, per inoperància dels seus esteticistes cultivadors (Sam Peckinpah a banda), en certificat de defunció quan va començar a ésser un bonic revulsiu. Sobre el western europeu, més conegut pels seus atributs gastronòmics (spaghetti western, la trilogia de la paella de Leone) no hi ha gaire a dir. La seva influència parasitària va arribar al western americà dels seixanta i va prosseguir, mal dissimulada, fins els nostres dies. La violència, des de llavors, es va erigir en motor gairebé únic del cinema de l’Oest. El seu culte, és lògic, va llanguir quan altres violències més sofisticades van prendre cos en el thriller i en el cinema fantàstic. La violència del wester va perdre força i les noves generacions van deixar de mirar enrere i es fixaren en el futurisme cyborg. El western, tot i que reviu ocasionalment, malgrat que es convertís en una espúria moda a principis dels noranta, resulta a dia d’avui anacrònic. Com a mínim els seus arquetips, formes, llenguatge, imatgeria i trets d’identitat van quedar amagats en els paisatges minerals de Mann, el Monument Valley fordià o l’alta serralada que va visitar Peckinpah. Allò que esdevingué després és un miratge on només es reflecteix amb enteresa la mirada de Clint Eastwood.
Casas, Quim. El Western: el género americano. Barcelona: Paidós, 1994.
Consulteu altres dossiers elaborats per la Biblioteca del Cinema
- Adams, Les. The Complete reference guide to westerns of the sound era shoot-em-ups. New York: Arlington House, 1978.
- Al Oeste. Javier Luengos (ed.). Oviedo: Fundación Municipal de Cultura, 1990.
- Astre, Georges Albert. El Universo del western. Madrid: Fundamentos, 1975.
- Back in the saddle again: new essays on the western. Edward Buscombe ; Roberta E. Pearson (ed.). London: British Film Institute, 1998.
- Barrett, Jenny. Shooting the civil war: cinema, history and american national identity. London ; New York: I.B. Tauris, 2009.
- Bouineau, Jean-Marc. Les 100 chefs-d'oeuvre du western. Alleur, Belgique: Marabout, cop. 1989.
- Brion, Patrick. Le Western: classiques, chefs-d'oeuvre et découvertes. Paris: La Martinière, 1992.
- Casas, Quim. El Western: el género americano. Barcelona [etc.]: Paidós, 1994.
- Casas, Quim. Películas clave del western. Barcelona: Ma non troppo, 2007.
- Castillo, Vicente del. Diccionario de directores del western. Madrid: T&B, cop. 2007.
- Clapham, Walter C. The Movie treasury western movies: the story of the western on screen. London: Octopus, 1974.
- Cohen, Clélia. El Western: el cine americano por excelencia : la conquista del oeste, el nacimiento de un género... Barcelona: Paidós, cop. 2006.
- Coma, Javier. Diccionario del western clásico. Barcelona: Plaza & Janés, cop. 1992.
- Crespo, Pedro. La Revolución del western y otros ensayos. Barcelona: ATE, 1973.
- Díaz Maroto, Carlos. Cine del oeste: de la A a la Z. Madrid: Jaguar, cop. 2010.
- Especial Western. “Dirigido por”, núm. 313 (jun. 2002), p. 30-89 ; núm. 314 (jul./agosto 2002), pàg. 38-75 ; núm. 315 (sept. 2002), pàg. 48-73 ; No. 316 (oct. 2002), pàg. 54-69.
- Everson, William K. El Western de Hollywood: 90 años de cowboys, indios, bandidos, sheriffs y pistoleros además de otros héroes y villanos. Barcelona: Odín, 1994.
- Fenin, George N. ; Everson, William K. The Western: from silents to cinerama. New York: Bonanza Books, 1962. - Fernández Santos, Ángel. Más allá del oeste. Madrid: Debate, 2007.
- French, Philip. Westerns: aspects of a movie genre. London ; New York: Secker and Warburg: British Film Institute: Viking, 1973.
- Hardy, Phil. The Encyclopedia of western movies. London: Octopus Books, 1985.
- A History of visual culture: western civilization from the 18th to the 21st century. Jane Kromm ; Susan Benforado (ed.). Oxford ; New York: Berg, 2010.
- Kitses, Jim. Horizons west: directing the western from John Ford to Clint Eastwood. London: British Film Institute, 2004.
- Leutrat, Jean-Louis. L'Alliance brisée: le western des années 1920. Lyon: Presses Universitaires de Lyon: Institut Lumière, 1985.
- Loy, R. Philip.Westerns in a changing America, 1955-2000. Jefferson [etc.]: McFarland, 2004.
- Lucci, Gabriele. Western. Barcelona: Electa, cop. 2005.
- Parish, James Robert. Great Western stars. New York: Ace books, cop. 1976.
- Place, Janey Ann. The Western films of John Ford. Secaucus, N.J: Citadel Press, cop. 1974.
- Rieupeyrout, Jean-Louis. El "Western" o el cine americano por excelencia. Buenos Aires: Losange, cop. 1957.
- Rieupeyrout, Jean-Louis. Historia del Far-West. Barcelona: Luis de Caralt, cop. 1972.
- Rodríguez, Hilario J. Los Mejores western: cabalgando en solitario. Madrid: JC, 2001.
- Simpson, Paul. The Rough guide to westerns. London: Rough Guides, 2006.
- Smith, Andrew Brodie. Shooting cowboys and indians: silent western films, american culture, and the birth oh Hollywood. Boulder: University Press of of Colorado, 2003.
- Torres-Dulce Lifante, Eduardo. Jinetes en el cielo. Madrid: Notorious : Nickel Odeon, 2011.
- Le Western. “Contre bande”, núm. 13 (2005), pàg. 1-166.
- Le Western. Henri Agel (ed.). Paris: Lettres Modernes, 1961.
- El Western. “Nickel Odeon”, núm. 14 (otoño 1996), 306 pàg.
- The Western. Phil Hardy (ed.). London: Aurum, 1991.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema