Dossier
01/02/2015
Jean Epstein (Varsòvia, 1897 – París, 1953) va ser un dels grans innovadors de la historia del cinema, un autor complert que va combinar la producció de les seves pel·lícules amb la creació d’un important corpus teòric sobre el cinema, aleshores un llenguatge encara emergent. No obstant això, durant molts anys, després de la mort d’Epstein a 56 anys, la seva obra, visceral i poètica, va romandre en un cert oblit. No va ser fins als volts del 2000, quan algunes filmoteques i festivals van començar a dedicar-li retrospectives, que aquest gran cineasta desconegut –mestre de Buñuel, per exemple– va començar a sortir de l’ombra.
La Biblioteca del Cinema ha escollit un seguit de textos escrits pel mateix Epstein, com la presentació de Coeur fidèle, per defensors acèrrims com Henri Langlois o especialistes en la matèria com Laura Vichi. Uns textos que permeten descobrir la visió documental de la Bretanya que impregna alguns dels seus títols, la rellevància de la seva obra entre els seus contemporanis, la força d'un director amb uns ideals convençuts o el flirteig amb el surrealisme i altres avantguardes.
- À propos de Jean Epstein. “Avant-Scène Cinéma”, núm. 313-314 (oct. 1983), pàg. 10-35.
- Albera, François. Léger en correspondance: Epstein - Eisenstein - Epstein. “Cinémathèque”, núm. 18 (automne 2000), pàg. 39-60.
- L’Auberge rouge. En Tirages et Restaurations de la Cinémathèque Française. Paris: Cinémathèque Française, 1987. Pàg. 19.
- Les Aventures de Robert Macaire. “La Petite Illustration cinématographique”, núm. 4 (nov. 1925).
- Cappabianca, Alessandro. Invecchiano i corpi degli angeli? “Filmcritica”, vol. 52, núm. 525 (magg. 2002), pàg. 243-251.
- Chanson d’Ar Mor. En Tirages et Restaurations de la Cinémathèque Française. Paris: Cinémathèque Française, 1987. Pàg. 25.
- De Gaetano, Roberto. Arte, sensazione, spettatore. “Bianco e Nero”, núm. 563 (genn.-apr. 2009), pàg. 72-78.
- Dériaz, Philippe. Les conditions du cinéma scientifique. “CinémAction”, núm. 135 (juin 2010), pàg. 20-27.
- Le Double amour. En Tirages et Restaurations de la Cinémathèque Française. Paris: Cinémathèque Française, 1987. Pàg. 48.
- Epstein, Jean ; Tognolotti, Chiara. La fotogenia del sacro in Jean Epstein./ Mircea Eliade, le mythe de l'éternel retour. “Bianco e Nero”, vol. 66, núm. 552 (magg.-ag. 2005), pàg. 165-178.
- Epstein, Jean, Liebman, Stuart. Introduction to Jean Epstein's Ciné-mystique. “Millennium Film Journal”, núm. 10-11 (Fall-Winter 1981.1982), pàg. 186-193.
- Epstein, Jean. [Bonjour] cinema. [Paris]: Maeght, 1993.
- Epstein, Jean. Buenos días, cine. “Archivos de la Filmoteca”, núm. 63 (oct. 2009), pàg. 98-115.
- Epstein, Jean. Écrits sur le cinéma: 1921-1953. Paris: Seghers, [1974-1975].
- Epstein, Jean. El Cine del diablo. Buenos Aires: Cactus, cop. 2014.
- Epstein, Jean. La Esencia del cine / Jean Epstein. Buenos Aires: Galatea: Nueva Visión, 1957.
- Epstein, Jean. La Inteligencia de una máquina. Buenos Aires: Nueva Visión, 1960.
- Epstein, Jean. La Lyrosophie. Paris: La Sirène, 1922.
- Epstein, Jean. Le Cinématographe vu de l'Etna. Paris: Les Ecrivains réunis, 1926.
- Ferrari, Jean-Christophe. Le ciel des images: les transparences du cinéma de Jean Epstein. “Positif”, núm. 641-642 (juil.-août 2014), pàg. 151-153.
- Le Forestier, Laurent. Entre cinéisme et filmologie: Jean Epstein, la plaque tournante. “Cinémas”, vol. 19, núm. 2-3 (printemps 2009), pàg. 112-140.
- Ford, Charles. L'Étrange destin de Jean Epstein. “Positif”, núm. 6 (avr. 1953), pàg. 28-30.
- Fuera del cuadro: cine, palabra e imagen en las artes modernas. Annalisa Mirizio (ed.). Madrid: Pigmalión Edypro, 2014.
- Gabriel, Nicole. Jean Epstein, cinéaste breton. “Jeune Cinéma”, núm. 352-353 (été 2013), pàg. 62-71.
- Guézengar, Florent. "Oses-tu voir une âme en incandescence?": éloge de Jean Epstein. “Cahiers du Cinéma”, núm. 701 (juin 2014), pàg. 88-94.
- Guézengar, Florent. Chanter dans la tempête. “Cahiers du Cinéma”, núm. 693 (oct. 2013), pàg. 82-85.
- Guigueno, Vincent. Jean Epstein, cinéaste des îles: Ouessant, Sein, Hoëdic, Belle-Île. [Paris]: Jean-Michel Place, 2003.
- Jean Epstein. Pierre Leprohon (ed.). Paris: Seghers, 1964.
- Jean Epstein: critical essays and new translations [en línia]. Sarah Keller, Jason N. Paul (ed.). Amsterdam: Amsterdam University Press, 2012. [consulta: 19 de febrer de 2015]. Disponible a <www.oapen.org/download?type=document&docid=413034>
- Langlois, Henri. Jean Epstein. “Cahiers du cinéma”, núm. 24 (juin 1953), pàg. 8-31.
- Liebman, Stuart. Espacio, velocidad, revelación y tiempo: las primeras teorías de Jean Epstein. “Archivos de la Filmoteca”, núm. 63 (oct. 2009), pàg. 16-35.
- Le Lion des Mogols. En Tirages et Restaurations de la Cinémathèque Française. Paris: Cinémathèque Française, 1987. Pàg. 78.
- Magny, Joël. 1896-1930. Premiers écrits: Canudo, Delluc, Epstein, Dulac. “CinémAction”, núm. 60 (juil. 1991), pàg. 14-25.
- Möller, Olaf. Becoming Jean Epstein. “Film Comment”, vol. 42, núm. 1 (Jan.-Feb. 2006), pàg. 19-21.
- Pastre, Béatrice de. La construction d'une figure nationale de saint-laïque: Pasteur de Jean Epstein. “CinémAction”, núm. 135 (juin 2010), pàg. 177.
- Pitarch Fernández, Daniel. Estetas neurasténicos y máquinas fatigadas en la teoría de Jean Epstein. “Archivos de la Filmoteca”, núm. 63 (oct. 2009), pàg. 38-55.
- Quintana, Àngel. En las fronteras del documental y la ficción: las películas bretonas de Jean Epstein. “Archivos de la Filmoteca”, núm. 63 (oct. 2009), pàg. 78-97.
- Schmidt, Nicolas. Pasteur: des microbes et des hommes. “CinémAction”, núm. 135 (juin 2010), pàg. 172-177.
- Thouvenel, Éric. "A toute intelligence je préfère la mienne": quand Jean Epstein lisait Gaston Bachelard. “1895”, núm. 62 (déc. 1895), pàg. 52-75.
- Tognolotti, Chiara. Alla ribalta e dietro le quinte: Jean e Marie Epstein. “Segnocinema”, vol. 32, núm. 178 (nov.-dic. 2012), pàg. 26-27.
- Tognolotti, Chiara. L'alcool, le cinéma et le philosophe: l'influence de Friedrich Nietzsche sur la théorie cinématographique de Jean Epstein à travers les notes du fonds Epstein. “1895”, núm. 46 (juin 2005), pàg. 36-53.
- Vichi, Laura. Jean Epstein cineasta 1922-1929: de la fotogenia de las imágenes a la fotogenia de lo imponderable. “Archivos de la Filmoteca”, núm. 63 (oct. 2009), pàg. 56-77.
- Vichi, Laura. Jean Epstein. Milano: Il castoro, 2002.