Dossier Film (INCLUDED AT Dossier didàctic)
-Western - Caça de bruixes - McCarthysme - Violència - Soledat - Venjança - Amor
- Masculinitat/feminitat - Repressió sexual
Johnny Guitar comença amb un genet que du una guitarra a l’espatlla i que contempla, primer, una explosió, i després, un atracament: el nou i el vell Oest, la construcció del ferrocarril i la llei del revòlver. Es tracta d’un xoc de contraris que es convertirà en la base del film. Quan el mateix genet arriba al saloon de Vienna, comprova que també està dividit en dues parts, la de baix i la de dalt, el lloc del joc i la diversió i el de la intimitat i els negocis: de nou, doncs, una imatge fantasmagòrica de l’Oest que se’n va –no hi ha ningú al saloon, i els empleats semblen fantasmes d’un altre temps a l’espera d’un client- i una altra encara més fugissera del que arriba – Vienna parlant de les seves habitacions amb un encarregat del ferrocarril, però la conversa queda truncada pels esdeveniments. De la mateixa manera, també els espais en el que es mouen la banda de Dancing Kid són dos, separats per una cascada simbòlica: el poble i el refugi, la civilització que els durà al fracàs i la mort i l’últim reducte de les seves il•lusions, pròpies d’un univers que està desapareixen. El seu calvari comença amb l’atracament a un banc, el símbol més gran del capitalisme, i finalitza quan els hostes d’Emma envaeixen el seu territori.
Tanmateix, no tot és tan clar a Johnny Guitar, doncs és precisament l’ambigüitat de tot aquest joc de dualitats la que li atorga la seva densitat. I, en aquest sentit, els personatges també mostren signes de desdoblament. Vienna aparenta ser una dona dura i de tornada de tot i, en el fons, no és més que una noieta enamorada. Johnny vol donar una imatge de perdedor romàntic i d’amant despitat i es va descobrint de mica en mica com un paio violent i irracional. La mateixa Emma dubta entre el desig sexual per Dancing Kid i la seva ànsia de revenja. I fins i tot McIvers apareix tens i dubitatiu durant tota la pel·ícula, no un feixista convençut, sinó un pobre home que bascula entre la seva fidelitat gairebé canina cap a l’Emma i la seva consciència d’home just: primer es nega a ser la mà executora que pengi la Vienna, i al final decideix que tot ha anat massa lluny i deixa a Emma sola davant del perill, davant del seu altre jo, Vienna, la dona que du a terme tot allò que ella no s’atreveix a fer.
Losilla, Carlos. Taxi Driver/Johnny Guitar. Barcelona: Dirigido por, 1997.
2n cicle d'ESO i Batxillerat/CF
- Aller, Luis. Johnny Guitar. “Dirigido por”, núm. 110 (dic. 1983), pàg. 48-53.
- Benpar, Carles. Nicholas Ray: más grande que la vida. Madrid: Ediciones JC, 2005.
- Johnny Guitar (DVD). [S.l.]: Sogemedia, [2007?].
- Casas, Quim. Películas clave del western. Barcelona: Ma non troppo, 2007.
- Losilla, Carlos. Taxi Driver/Johnny Guitar. Barcelona: Dirigido por, 1997.
- Tejero, Juan ¡Este rodaje es la guerra!: tercera parte: apocalipsis final. Madrid: T&B, cop. 2005.
- Wagner, Jean. Nicholas Ray. Madrid: Cátedra, cop. 1994.
Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema
El pistoler Johnny Guitar arriba a un inhòspit poblat i entra a un solitari saló per fer un beure. Allà es trobarà amb Vienna, la propietària, amb qui viurà una gens fàcil relació sentimental d'amor i odi. Tot això adobat amb altres històries d’amor i revenges d’honor en un moment de transició entre el Vell i el Nou Oest fa de Johnny Guitar un dels clàssics del western més modern i una obra indispensable a la carrera del mestre Nicholas Ray.