Dossier Film (INCLUDED AT Dossier didàctic novembre 2014)

Good Bye Lenin!

Fitxa tècnica

Direcció Wolfgang Becker
Guió Wolfgang Becker i Bernd Lichtenberg
Música Yann Tiersen
Fotografia Martin Kukula
Interpretació Daniel Brühl, Katrin Saß, Chulpan Khamatova, Maria Simon, Jürgen Vogel, Michael Gwisdek, Burghart Klaußner, Alexander Beyer, Florian Lukas, Hanna Schwamborn
Producció Alemanya
Any 2003

Temes clau

 
- Mur de Berlín - República Federal d'Alemanya i República Democràtica d'Alemanya
- Comunisme - Socialisme - Capitalisme - Guerra freda - Ideals polítics

La crítica diu

 

Good bye, Lenin! Reflexiona sobre l’escissió i reunificació d’un país, Alemanya, a través d’un acte d’amor. A les rocambolesques, i a vegades hilarants, estratagemes d’un dels darrers descendents de la República Democràtica d’Alemanya per a que la seva mare socialista cregui que encara viu sota els efectes d’una societat presumptament igualitària, hi resideix l’encant d’una pel·lícula que recorre amb habilitat a l'escalfor de la intimitat per analitzar el destí de la col·lectivitat. No és un plantejament original (pel·lícules com El jardín de las delicias de Carlos Saura o Underground d’Emir Kusturica partien d’idees similars), però Becker sap treure-li tot el suc a la seva proposta: pensades tan divertides com que la Coca-Cola sigui un invent socialista o que un guarda de seguretat es converteixi en ministre gràcies al muntatge de vídeo compensen l’excés de veu en off i les derivacions melodramàtiques, sobretot a la part final d’aquesta comèdia política, tan lleugera en el seu to com profunda en les seves intencions.

 

Sánchez, Sergi. Good Bye Lenin!. “Fotogramas”, núm. 1921 (nov. 2003), pàg. 18.

Proposta d'activitats

ESO i Batxillerat/CF

 

  • Busca informació sobre la República Federal d’Alemanya i la República Democràtica d’Alemanya i la significació històrica i social de la caiguda del mur de Berlín.
  • Defineix breument el capitalisme i el comunisme. Quines escenes o imatges de la pel·lícula il·lustren la contraposició entre aquests dos termes?
  • La veu en off és un recurs sovint  emprat a la pel·lícula. Què és i quina utilitat narrativa té?
  • Juga a fer un salt en el temps vint anys enrere i fes un llistat de tot allò que tens i no tindries aleshores.

 

 

Completeu el vostre visionat

 

- Alla, Seán. Adieu GDR: Good Bye Lenin. En German cinema: since unification. David Clarke (ed.). London: Continuum, 2006. Pàg. 117-125.

- Axelrad, Catherine. Good bye, Lenin!: Hibernatus derrière le Rideau de fer. “Positif”, núm. 511 (sept. 2003), pàg. 41-42.

- Good Bye Lenin! (DVD). [Madrid]: Diario El País, cop. 2005.

- Pablo, Santiago de. Good Bye Lenin! De Wolfgang Becker y Alemania tras la caída del muro de Berlín. En Sobre el cine alemán: de Weimar a la caída del muro. Kepa Sojo (ed.). Vitoria-Gasteiz: Festival de Nuevo Cine Europeo, DL 2006. Pàg.83-96.

- Ruiz de Villalobos. Good Bye Lenin!: mentiras por amor. "Imágenes de actualidad", núm. 231 (dic. 2003), pàg. 115.

- Sánchez, Sergi. Good Bye Lenin!. “Fotogramas”, núm. 1921 (nov. 2003), pàg. 18.

- Tiersen, Yann. Good bye Lenin! (CD). [France]: EMI Music France, p 2003.

- White, Christina M. Good bye, Lenin! “Cineaste”, vol. 29, núm. 3 (Summer 2004), pàg. 46-47.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Som a Berlín dies abans de la caiguda del mur. La mare de l’Alex, una comunista convençuda, cau en coma. Quan desperta, vuit mesos després, el seu fill i els seus amics faran l’impossible perquè ella no se n’adoni que ja viuen a un Berlín reunificat i capitalista. Per aconseguir aquest repte, l’Alex convertirà casa seva i el seu entorn en un illot socialista per evitar a la seva mare una sobtada recaiguda.

 

Dissabte 29 de novembre - 19.30h 

Diumenge  30 de novembre - 19.00h