Dossier Film (INCLUDED AT Dossier didàctic novembre 2014)

La bicicleta verde

Wadjda

Fitxa tècnica

Direcció Haifaa Al-Mansour
Guió Haifaa Al-Mansour
Música Max Richter
Fotografia Lutz Reitemeier
Interpretació Reem Abdullah, Waad Mohammed, Abdullrahman Algohani, Sultan Al Assaf, Ahd Kamel
Producció Arabia Saudí
Any 2012

Temes clau

- Drets humans - Dona a Orient - Discriminació de gènere – Barrera cultural
- Govern teocràtic - Religió - Igualtat

La crítica diu

 

Arabia Saudí és una teocràcia que imposa des de la monarquia l’acompliment més retrògrada de les lleis islàmiques. És una de les quatre monarquies absolutes que queden al món i pels homosexuals i les dones viure allà és posar en risc la seva vida. La Bicicleta verde és la primer pel•lícula que s’ha filmat íntegrament en aquest país, on el cinema només es restringeix a l'àmbit domèstic doncs no hi ha cap lloc per veure’l. Haifaa al-Mansour és la primera directora del país, formada a Austràlia, es dóna a conèixer a Occident amb Women without Shadows, un documental sobre la vida oculta de la dona al Golf Pèrsic, polèmic i molt criticat.

Aquests antecedents són imprescindibles per valorar justament una pel•lícula com La Bicicleta verde, que pot semblar una mica naïf per un espectador occidental no acostumat a situacions com la que exposa el film, que una nena de deu anys no pugui complir el somni daurat d’anar en bicicleta i, sobretot, guanyar una cursa al seu amic de l’escola. És com si fos l’altra cara de Ladri di biciclette (Vittorio de Sica, 1948), ja que al film italià al protagonista li roben la bicicleta mentre que aquí la nena lluita per tenir-la, tot i haver de trencar els reglaments religiosos i el conformisme de la societat, la de les pròpies dones en primer lloc. Queda clar el seu plantejament metafòric ja que la història és una representació d’una societat on la dona es conforma amb la seva postergació i on la religió imposa les seves regles masclistes.

 

Comas, Àngel. La bicicleta verde: mujeres en pie de guerra. “Imágenes de actualidad”, núm. 338 (sept. 2013), pàg. 99.
 

Proposta d'activitats

ESO i Batxillerat/CF

 

  • Què creus que simbolitza la bicicleta?
  • A la pel•lícula ens trobem amb el conflicte tradició contra modernitat. Quins elements del film trobes que fan referència a aquesta contraposició?
  • Busca els trets característics de Wadjda i de la seva mare i compara’ls. Quines diferències hi trobes?
  • Haifaa Al-Mansour és la primera directora de cinema saudí de la història. Reflexiona sobre el paper de la dona en els diferents països del món islàmic i en la nostre societat.

 

Completeu el vostre visionat

 

- La Bicicleta verde (Wadjda)(DVD). [Barcelona]: Cameo Media, DL 2013.

- Comas, Àngel. La bicicleta verde: mujeres en pie de guerra. “Imágenes de actualidad”, núm. 338 (sept. 2013), pàg. 99.

- Estrada, Javier H. La bicicleta verde. “Caimán. Cuadernos de cine”, núm. 18 (jul.-agosto 2013), pàg. 48.

- García, María. A woman's voice is her nakedness: an interview with Haifaa Al Mansour. “Cineaste”, vol. 38, núm. 4 (Fall 2013), pàg. 34-37.

- García, María. Wadjda. “Cineaste”, vol. 38, núm. 4 (Fall 2013), pàg. 51-53.

- Macheret, Mathieu. Mettre les voiles. “Cahiers du Cinéma”, núm. 686 (févr. 2013), pàg. 34.

- Stevens, Isabel. Kid on a bike. “Sight & Sound”, vol. 23, núm. 8 (Aug. 2013), pàg. 28-30.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

 

Wadjda té deu anys i viu a una societat molt tradicional. Un dels seus somnis és poder anar en bicicleta però aquest fet tan simple li està prohibit. També ho està veure’s amb un dels seus millors amics, l’Abdullah. Evidentment que participar a una cursa de bicicletes amb el seu amic és un fet que la seva mare li prohibirà de soca-rel perquè pot posar en perill la dignitat de la seva filla però els desitjos de la Wadjda són tan forts que lluitarà contra la seva mare, els prejudicis socials i religiosos del seu entorn.

 

Divendres 16 de novembre - 16.30 h