Dossier Film (INCLUDED AT Dossier didàctic)

Secretos y mentiras

Secrets and Lies

Fitxa tècnica

Direcció Mike Leigh
Guió Mike Leigh
Música Andrew Dickson
Fotografia Dick Pope
Interpretació Brenda Blethyn, Timothy Spall, Phyllis Logan, Marianne Jean-Baptiste, Lee Ross, Claire Rushbrook, Elizabeth Berrington, Lee Ross, Michele Austin, Ron Cook, Lesley Manville, Emma Amos, Hannah Davis
Producció Gran Bretanya
Any 1996

Temes clau

Melodrama - Prejudicis racials - Adopció - Classe obrera - Tolerància - Família - Costums - Comunicació familiar - Cinema realista

La crítica diu

 

La irrupció d’Hortense a la mediocre vida de Cynthia provoca una autèntica revolució en tots aquells que l’envolten, un canvi que els obliga a afrontar tots els seus secrets i totes les seves mentides oferint una mica de (fals) optimisme vers el futur. En aquest sentit, és preciosa la darrera seqüència, gairebé m’atreviria a dir el darrer pla, on es concentra tot aquest fals optimisme. Però Mike Leigh no es limita a utilitzar aquesta família com un fil conductor per fer un retrat col·lectiu de la societat. D’una manera molt intel·ligent i subtil fa ús de la càmera de Maurice per mostrar un ventall de personatges amb una crueltat i un amor a parts iguals. Tanmateix, hi ha una falta de contenció en alguna de les històries paral·leles que van en contra de la pel·lícula, especialment tot allò que afecta a Maurice, i que podrien desaparèixer sense que s’alterés gens ni mica el sentit general del film, alleugerint-lo una mica en el seu excessiu metratge.

 

Vidal, Núria. Secretos y mentiras. “Fotogramas”, núm. 1836 (oct. 1996), pàg. 16.
 

Proposta d'activitats

3er i 4t d'ESO i Batxillerat/CF

 

  • La pel·lícula queda emmarcada en el cinema de gènere realista. Quins elements (fotografia, so, personatges...) o situacions li donen a la pel·lícula aquest marcat to realista?

 

  • Reflexioneu sobre el tema de l’adopció segons els punts de vista existents: la mare biològica, la filla i els pares adoptius. Compreneu per què la Cynthia va donar la seva filla en adopció? Enteneu les raons per les quals l’Hortense busca la seva mare biològica?

 

  • Les escenes del laboratori del germà fotògraf són un reflex fidel de la societat anglesa. Enumera tots els personatges que apareixen i fes una petita descripció de la  classe social a la que pertanyen i característiques o elements que els diferencien.

 

  • A quins secrets i mentides es refereix el títol de la pel·lícula? Tots els personatges diuen mentides i guarden secrets? Debateu sobre la incomunicació en l’àmbit familiar

 

Completeu el vostre visionat

 

- Carney, Ray. The Films of Mike Leigh: embracing the world. Cambridge : Cambridge University Press, 2000.


- Ciment, Michel ; O'Neill, Eithne. Secrets et mensonges. “Positif”, núm. 427 (sept. 1996), pàg. 18-30.


- Coveney, Michael. El Mundo según Mike Leigh. Valladolid: Semana Internacional de Cine de Valladolid, 2000.


- Jaehne, Karen. Secrets and lies & Career girls. “Film Quarterly”, vol. 51, núm. 3 (Spring 1998), pàg. 52-56.


- Quart, Leonard ; Porton, Richard. Secrets & lies. “Cineaste”, vol. 22, núm. 4 (Mar. 1997), pàg. 51-54.


- Secretos y mentiras (Secrets and Lies)(DVD). Barcelona: Cameo Media, DL 2006.


- Strauss, Frédéric. Intérieurs. “Cahiers du Cinéma”, núm. 505 (sept. 1996), pàg. 68-70.


- Vidal, Núria. Secretos y mentiras. “Fotogramas”, núm. 1836 (oct. 1996), pàg. 16.


- Weinrichter, Antonio. Secretos y mentiras: sigue el realismo británico con Mike Leigh. “Dirigido por”, núm. 250 (oct. 1996), pàg. 52-55.

 

Tota la documentació citada està disponible a la Biblioteca del Cinema

 

Hortense és una londinenca de raça negra de vint-i-set anys que busca la seva mare biològica després de la mort dels seus pares adoptius. Cynthia, una obrera d’un barri popular i treballadora dels serveis viaris, és la mare biològica que cerca l’Hortense. El seu sorprenent retrobament canviarà la vida monòtona de totes dues; d’una primera sensació d’estupefacció es passarà a una complicitat que s'instaura entre les dues dones, tot i que el cercle familiar resultarà una mica més reticent.

Diumenge 20 d'abril - 17.00h       Dimecres 30 d'abril - 21.00h