Programme

Robert Altman, la simfonia coral d’un maverick

The Pleyer / El juego de Hollywood (Robert Altman, 1992)
Short Cuts / Vides creuades (Robert Altman, 1993)
M.A.S.H. (Robert Altman, 1970)

11/12/2018 - 15/03/2019

calendario

Tal com expressava el mateix cineasta, tota la seva obra parla “de lluitar, socialment o culturalment, per seguir viu” i conforma un collage enorme en el qual tenen cabuda tota mena de gèneres, sempre tractats des d’una actitud revisionista i desmitificadora.

Els seus films més paradigmàtics ofereixen una visió crítica i mordaç de les convencions socials i esdevenen simfonies corals en què el formigueig de personatges i el seu retrat psicològic, amb l’exploració elegant dels escenaris, conformen un seguit d’històries complexes que han fet d’Altman un dels directors més influents del cinema modern.

La seva trajectòria artística va ser fluctuant tant a nivell de crítica com de públic. Així, després de triomfar al Hollywood dels setanta tot renovant temes i estils, va ser arraconat per la mateixa indústria als vuitanta, per ser finalment reconegut com un dels grans mestres, a la dècada dels noranta.

 

Programme

The James Dean Story
Un recorregut per la trajectòria vital de James Dean des dels seus orígens a Farimont, la seva adolescència rural i la seva mítica rebel·lia. El documental compta amb el testimoni directe d'alguns dels seus familiars, amics i companys.
Brewster McCloud
A partir del personatge que dona nom al títol i que creu que és un ocell amb forma humana, Altman ofereix una visió satírica i lúcida de la societat americana —una societat estúpida de la qual vol fugir aquest Ícar modern— en forma de comèdia amb tocs surrealistes.
The Laundromat
La bugaderia
Dues dones solitàries, atrapades pels sentiments d’afecció envers els homes amb els quals comparteixen la vida, coincideixen una nit en una bugaderia i es revelen mútuament els seus secrets.
The Player
El juego de Hollywood
ROBERT ALTMAN, 1992.
The Long Goodbye
El llarg adeu
És l’adaptació de la famosa novel·la de Raymond Chandler, amb Gould interpretant el detectiu dejecte i fumador empedreït Philip Marlowe.
Countdown
Compte enrere
Narra la rivalitat de dos amics per ser escollits per la NASA en el primer viatge cap a la Lluna.
Kansas City
Una dona segresta l’esposa d’un polític famós amb l’objectiu de pressionar un gàngster negre que té al seu poder el seu marit, el qual ha intentat robar-lo. La Gran Depressió dels anys trenta, el jazz, el racisme i la política: un còctel explosiu.
Gosford Park
Altman es trasllada a una mansió de l’Anglaterra del 1932 per parlar-nos de la diferència de classes entre amos i criats en aquest film que és com un encreuament entre "La Règle de jeu", de Jean Renoir, i "Deu negrets", d’Agatha Christie.
A Prairie Home Companion
El último show
Un popular programa de ràdio realitza la seva darrera emissió des del Teatre Fitzgerald, que aviat serà substituït per un pàrquing. Amb un repartiment coral de luxe, Altman, ja malalt, va endegar el que sabia que seria el seu darrer film,
Thieves Like Us
Lladres com nosaltres
La Gran Depressió dels anys trenta a l'estat del Mississipí proporciona a Altman un rerefons violent i dramàtic excepcional per emmarcar la història de dos homes que busquen un soci per robar bancs.
McCabe and Mrs. Miller
ROBERT ALTMAN, 1971.
A Wedding
Un dia de boda
Amb l'excusa d'un casament amb membres de la classe alta nord-americana, Altman ofereix una altra mostra prodigiosa de comèdia coral, amb dotzenes de personatges.
That Cold Day in the Park
Aquell dia fred al parc
Una dona rica i solitària convida un dia un noi a qui coneix en un parc proper a anar al seu apartament, i li ofereix que visqui amb ella.
California Split
Dos jugadors es posen d'acord per formar un tàndem que esdevindrà cèlebre en les principals taules de joc de Los Angeles. "Era una pel·lícula escrita per un jugador (Joseph Walsh), i jo també sóc una mica jugador. Elliot Gould és també una mica jugador. Senzillament era mostrar únicament el joc, però sense gaire romanticisme" (Robert Altman).
Come Back to the 5 and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean
Torna a la botiga de quincalla, Jimmy Dean
Un grup de dones, totes membres del club de fans de James Dean, es reuneixen durant el 20è aniversari de la mort de l’actor a la ciutat en la qual es va rodar Gigante. “Un dels films més interessants i alhora més desconeguts d’Altman […].
Nashville
Un altre dels exercicis corals d’Altman. En aquest celebrat film, se centra durant cinc dies en Tennessee, la capital de la música country americana, en plena febre electoral, amb un to més humorístic. Aquest film va arribar després dels escàndols Watergate i Vietnam, però va precedir la celebració del bicentenari de la fundació del país, que pretenia honrar els valors i les creences dels Estats Units.
Popeye
“Amb Popeye vam mostrar el microcosmos d’una societat oprimida. La base del film és la frase del creador del personatge d’E. C. Segar: «Jo soc el que jo soc». Aquestes persones no són el que elles són, sinó allò que la gent els diu que han de ser. Ells mai no han vist l’home que és el seu dictador” (Robert Altman).
Quintet
Amb la Terra sumida en un nou període glaciar uns quants supervivents postapocalíptics ocupen el seu temps jugant a un joc, perillós i mortal, anomenat quintet.
HealtH
Salut
Un poderós organisme polític ha d'escollir el seu nou president durant una convenció sobre menjar saludable en un hotel luxós de Florida.
A Perfect Couple
Una parella perfecta
Una agència matrimonial que enregistra entrevistes en vídeo dels seus clients uneix una parella aparentment improbable: un grec d'ascendència aristocràtica, amant de la música clàssica i de modals antiquats, i una noia nord-americana cantant d'una banda de rock.
Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull’s History Lesson
Buffalo Bill i els indis
Altman, com ja va fer a Nashville, va celebrar a la seva manera el bicentenari dels Estats Units tractant la seva història a partir del show business. A partir de l’obra teatral Indians, d’Arthur Kopit, desmitifica i ridiculitza cruelment Buffalo Bill, un dels herois més populars de la cultura americana.
Secret Honor
Un suposat monòleg-confessió del president estatunidenc del segle XX més injuriat, Richard Nixon. Sol en un despatx i envoltat per un circuit tancat de monitors de televisió, expressa els pensaments a una gravadora a la qual reconeix el rigor de la seva educació quàquera i justifica l'escàndol Watergate en un intent apassionat de defensar-se a ell mateix i el seu llegat polític.
3 Women
Tres dones
Dues infermeres d’un hospital geriàtric comparteixen pis. La tercera dona del títol és la propietària d’un bar on de tant en tant van a passar l’estona.
O.C. and Stiggs
O. C. i Stiggs són dos adolescents que, a còpia de bromes pesades, fan la vida impossible a una família que aglutina molts dels defectes de la classe mitjana-alta americana.
Altman
Una mirada en profunditat a la vida i a l’època de Robert Altman, un cineasta que va rebutjar doblegar-se a les convencions de Hollywood i dels seus executius i que, amb un estil únic de cinema, va fer tants amics com enemics i va obtenir elogis mundials i, ocasionalment, crítiques ferotges.
The Company
L’actriu Neve Campbell (Scream, Juegos salvajes), que va ser ballarina abans de triomfar com a icona del terror adolescent, va endegar aquest projecte, del qual és guionista i coproductora, i el va deixar en mans d’Altman, que ofereix un retrat emocionant i realista del dia a dia d’una companyia de ballet clàssic.