Per això, perquè els valors són fluctuants però existeixen, hem creat la secció Clàssics d’ahir i de demà, per als films que són referència i els que creiem que ho esdevindran.
Per donar-li una vida millor a la seva dona embarassada, un carter s'apropia d'un sobre amb diners que resulta que són el pagament d'un xantatge relacionat amb uns assassinats.
La sessió es composa de dos films: el primer és un documental sobre la vida i l’obra de Juan Eduardo Cirlot a través del testimoni dels seus amics i família, i el segon és The War Lord, que va suposar una gran influència en l’artista.
El film segueix les peripècies bèl·liques i amoroses d'un guerrer medieval, en una reconstrucció del segle XI que reflecteix amb realisme l'atmosfera angoixant d'opressió i violència física i moral que imperava en l'època.
Una expedició científica i militar al Pol Nord troba un objecte estrany, provinent d'un altre planeta i habitat per un ésser amb estructura vegetal que, en cobrar vida, posarà en perill tota la base.
Una dona el cos de la qual s’omple d’aigua, un atleta negre que s’entrena per a la marató olímpica, una central d’isòtops d’aigua enterrada sota terra, un fantasma que travessa les roques, una vella que escriu profecies i que espera el retorn del seu amor…
"Michael Collins" narra la vida de l’heroi revolucionari que va encapçalar amb èxit la lluita per la independència d’Irlanda del domini britànic en la dècada de 1920.
Maria Lorente, directora del curt "Las heridas lilas", ens presenta el seu film. L'hem programat en una sessió conjunta amb "Vivre sa vie", que tracta un tema similar i que Godard va rodar quasi 40 anys abans.
Dos films molt diferents però de temàtica semblant, rodats amb quasi 40 anys de decalaix. Un cineasta reconegudíssim, Jean-Luc Godard, i una cineasta jove. Una sessió doble que contraposa dues maneres de veure el mateix fenomen.
L'actriu i cantant franco-suïssa Irène Jacob no necessita massa presentacions. Intèrpret de prop d'una cinquantena de films, entre els quals títols com "Au revoir, les enfants" (Louis Malle, 1987) o "Trois couleurs: Rouge" (Krzysztof Kieslowski, 1994) visita la Filmoteca per presentar-nos "La double vie de Véronique" (Krzysztof Kieslowski, 1991).
Després d'"Escrito sobre el viento", el productor Albert Zugsmith i el director Douglas Sirk van tornar a col·laborar en aquesta pel·lícula, una magnífica adaptació de "Pylon", de William Faulkner.
Poc abans de l'annexió d'Àustria a l'Alemanya nazi, una jove novícia té dubtes sobre la seva vocació religiosa. Per aclarir-se les idees accepta una feina d'institutriu.
Un remake en clau musical d’"Ah, Wilderness", l'obra d'Eugene O'Neill sobre una noia sensible que coneix l'amor i que Clarence Brown va adaptar el 1935.
La nova seu de la Filmoteca de Catalunya celebra el seu primer any de funcionament al Raval recordant els molts segles d’història que s’amaguen en els seus fonaments.
Un melodrama de gran tensió sexual consolidat com un dels films icònics del setè art. Després que George Cukor rebutgés dirigir el film perquè la censura d’aleshores no li permetia parlar de l’homosexualitat del protagonista, Brooks va assumir-ne la direcció i va exigir per a Elizabeth Taylor —a qui ja havia dirigit a The Last Time I Saw Paris— el rol de Maggie, “la gata”.
En Félix, un rodamón de vint anys solitari que es dedica a robar per poder menjar, arriba a un poblet de la província de Buenos Aires. Allà comença a treballar en una petita granja d’una parella que té un fill d’un any, en Chango.
Una revista envia dos dels seus millors reporters a cobrir el casament d’una senyoreta de l’alta societat. Inspirant-se en l’obra teatral de Philip Barry, que Katharine Hepburn havia representat amb èxit als escenaris de Broadway, Cukor va convertir aquesta comèdia en un dels títols mítics de la història del cinema. Tots els intèrprets estan magnífics, però l’Oscar se’l va endur James Stewart.
El director i la intèrpret de 'La piel y el alma' ens presenten aquest curtmetratge, que precedirà la projecció de 'The Dreamers' (Bernardo Bertolucci, 2003).
En Victor i en Rainer són dos joves que agafen el tren per anar de marxa a París –segurament fugint de les seves vides– i passar una nit de descontrol i diversió.
El film de Sidney, possiblement l'adaptació cinematogràfica més coneguda de la novel·la d'Alexandre Dumas, és un deliciós viatge al París de Lluís XIII.
Un autèntic document humà els personatges del qual, extrets de la realitat mateixa, són estudiats fins al mínim detall, amb veritables subtileses de matís psicològic.
Un clàssic del cinema bèl·lic que ens presenta un Gregory Peck més líder que mai, encarregat d’aixecar la moral a l’esquadró d’aviació que comanda durant els bombardejos estratègics sobre l’Alemanya nazi.
Tyrone Power és un pirata valent. Un dia, un dels seus homes de confiança és elegit governador. Aleshores Power coneix la filla de l’antic governador, se n’enamora i decideix canviar de vida. Un clàssic de la Fox, rodat en aquell Technicolor que va permetre a Leon Shamroy guanyar l’Oscar en la categoria de fotografia en color. La novel·la original és de Rafael Sabatini.
Finals dels anys vint del segle passat. El doctor Richard, un prestigiós psiquiatra que treballa en una coneguda clínica mental suïssa, comença a tractar l’atractiva Nicole Warren, una noia americana de classe alta que pateix greus trastorns emocionals. Adaptació de la novel·la de Francis Scott Fitzgerald.
Una enfollida família d’escorxadors ataca un grup de joves. Amb aquest film, Hooper va aconseguir el seu propòsit d’aparèixer amb força en el panorama internacional del gènere. . Tot un clàssic que va ‘institucionalitzar’ el cinema de terror gore.
Després de 'Furia', Fritz Lang torna a insistir en el tema dels errors provocats per la justícia en aquest desesperat drama criminal sobre un expresidiari condemnat a mort per un delicte que no ha comès.
"Dos mil actors; tres-cents anys de la història de Rússia; trenta-tres sales de l'Ermitage, tres orquestres i 99 minuts... En un sol pla-seqüència! L'experiment més brillant de l'any: filmada en continuïtat en aquell únic pla, enlluerna més per la seva poètica que per la seva tècnica, amb aquell repàs a la història amb el que dura un gran sopar" (Edmon Roch).
Un escriptor en crisi, obsessionat pel sexe, escriu un nou llibre. La realitat i la ficció es barregen en la seva existència d’una manera cada cop més delirant. “Harry reflecteix el meu punt de vista sobre una sèrie d’idees filosòfiques i sobre les relacions entre les persones i la religió” (Woody Allen).
Tres històries ('The Majesty of the Law', 'A Minute’s Wait' i '1921') que tenen Irlanda i la seva vida rural tradicional com a nexe comú. Tyrone Power les presenta. “La vaig fer tan sols per divertir-me, i m’ho vaig passar d’allò més bé” (John Ford).
Román Gubern acaba de fer vuitanta anys. Celebrem aquesta onomàstica del catedràtic emèrit de comunicació audiovisual de la UAB amb una taula rodona i la projecció d’In the Mood for Love', que ell mateix ha triat. Una delicatessen que fa justícia a tota una trajectòria.
Uns lladres de bancs carreguen la culpa del seu darrer atracament en un home innocent. Un clàssic de la sèrie B policíaca realitzat durant el maccarthisme i que és una metàfora de la cacera de bruixes.
Un film basat en la història de Wilhelm Furtwängler, director d’orquestra de la Filharmònica de Berlín durant el nazisme i que, un cop finalitzada la Segona Guerra Mundial, es va veure obligat a defensar la seva posició neutral dins l’ambient de pànic en què va decidir seguir treballant, tot al•legant que l’art no té relació amb la política.
"El superespectacle per excel·lència dels anys cinquanta bé s'hagués pogut titular «tot allò que vostè va voler saber sobre Moisés i no va trobar a la Bíblia»" (Terenci Moix).
La penúltima superproducció del gran showman de Hollywood Cecil B. DeMille que, inspirant-se lliurement en la història de Samsó –el danià forçut seduït per una bella i pèrfida filistea–, ens regala aquest adorable disbarat bíblic definit pel crític Serge Daney amb els mots "músculs, pits, sadisme i religió".
Martin, un jove estudiant, pren mal durant una classe de natació. El seu professor el porta a l'hospital. Quan surten s'ofereix a portar-lo a casa seva però aquella nit Martin anava a dormir a casa d'un company.
Martín, un jove estudiant, pren mal durant una classe de natació. El seu professor el porta a l'hospital. Quan surten s'ofereix a portar-lo a casa seva, però Martin aquella nit anava a dormir a casa d'un company.
Inoblidable thriller romàntic escrit per Graham Greene i produït per Alexander Korda, en associació amb David Selznick, que, sota la direcció de Sir Carol Reed, va augmentar la popularitat d'Orson Welles.
"'La tumba india' és el record d'una primera passió per un cinema encara verge, directament entroncat amb formes d'expressió popular com ara el fulletó o l'aventura exòtica" (Terenci Moix).
Un corresponsal de ràdio americà a Europa s'enamora d'una compatriota, una antiga corista, ara convertida en dama de l'alta societat pel seu matrimoni amb un aristòcrata alemany.
Una de les comèdies més hilarants de Blake Edwards, al servei de Peter Sellers, que aquí no és l'inspector Clouseau, però que ho sembla, de tan feixuc que resulta el personatge que interpreta, un actor que converteix una agradable festa en un autèntic desastre.
Un representant de la llei es troba en una situació desesperada: disposa d'una sola nit per posar ordre a les acusacions que pesen sobre un mafiós lligat a les altes esferes del poder.
La parella (professional i sentimental) formada pel cineasta Nicolas Klotz i la guionista Elisabeth Perceval és un dels tàndems de referència del cinema d'autor més rellevants.
Una barreja de ficció i documental sobre una noia que analitza la societat sueca dels anys seixanta, amb les seves contradiccions i canvis, i que s'esforça per obtenir respostes sobre totes les coses.
'Soy curiosa - azul' es desenvolupa paral·lelament a 'Soy curiosa - amarillo'. Continuen els esforços de Lena per comprendre la societat sueca. Els dos colors d'aquest díptic fan referència a la bandera del país.
Les aventures i les desventures dels habitants d'una petita illa de les Hèbrides davant la tragèdia més gran de la seva història: el whisky s'ha exhaurit.
Aquest film -estrenat amb el títol de 'La pícara puritana'- és una comèdia sobre la infidelitat d'una parella i els embolics del seu procés de divorci, especialment divertits pel que fa a la custòdia del gos.
Un home que acaba de sortir d’un psiquiàtric, on ha estat reclòs durant uns anys, es veu implicat en un afer d’espionatge alemany durant la Segona Guerra Mundial a Londres. Aquesta adaptació de la novel·la de Graham Greene és una de les pel·lícules antinazi de Lang que mai no van arribar a estrenar-se a l’Espanya franquista.
Adaptació de 'La Chienne', la novel·la de Georges de La Fouchardière que Renoir ja va portar al cinema el 1931. Mitjançant una 'femme fatale', Lang reflecteix amb mestria una de les seves grans obsessions lligades al transfons psicoanalític: la voluntat de poder, tan perillós per als altres com per a qui l’exerceix.
Suddenly és un poble de Califòrnia on mai no passa res. Un dia, la notícia que el tren del president dels Estats Units farà una parada al poble provoca un gran enrenou.
Rappeneau ret homenatge a la comèdia americana i al Renoir de 'La règle du jeu' en aquest relat coral que retrata, a ritme de vodevil, la convulsió que es va viure a Bordeus el 1940, quan la ciutat va convertir-se en la destinació provisional de milers de parisencs que fugien davant la progressió de l’exèrcit alemany.
El film segueix un grup de professors que, després d’un bombardeig al Kurdistan iranià, vagaregen de ciutat en ciutat a la recerca d’estudiants a qui poder ensenyar. En el camí, en un esforç per ajudar i compartir els seus coneixements amb qualsevol persona que estigui disposada a aprendre, es troben gent d’edats i formes de vida variades.
Sense ser tan efectista com les primerenques 'Reservoir Dogs' i 'Pulp Fiction', el tercer film de Tarantino conté molta menys violència i uns personatges molt més elaborats, que, això sí, xerren tant com als films anteriors.
Un actor que interpreta Otel·lo al teatre assumeix, de mica en mica, la personalitat del personatge per la gelosia que sent respecte de la seva exesposa, amb qui treballa.
Un home honest és elegit alcalde i, més tard, governador. A mesura que acumula més poder, el seu tarannà va canviant i esdevé cada vegada més corrupte i manipulador.
Basada en The Big Town —un recull d’històries de Ring Lardner—, explica la història de dos provincians que porten la germana d’un d’ells a Nova York per buscar-li un marit. Després de diverses aventures i problemes, acabaran tornant a la seva ciutat natal.
L’opera prima del director gal·lès Andrew Grieve presenta dos germans bessons de vuitanta anys que evoquen la seva vida compartida en els límits que separen Gal•les d’Anglaterra.
Un senador americà arriba al poblet on va viure de jove per assistir a l'enterrament d'un home en apariència no gens important. Ford reflexiona a l'entorn de la inevitable civilització d'un món, el de l'antic Oest, que ell –com diu un dels seus personatges– prefereix recordar en la seva vessant més llegendària.
Un noi especialment pervers considera que les seves maldats les realitza el seu germà bessó. L’actor Tom Tryon (El cardenal) és l’autor de la novel·la en què es basa aquesta apassionant història fantàstica de terror, que ha esdevingut un film de culte per la seva barreja de la realitat i la imaginació.
Dues dones se’n van de cap de setmana, escapant d’una existència quotidiana desolada. El seu viatge, la road movie tradicional, canviarà per sempre el curs de les seves vides.
Adaptació del musical de John Kander i Fred Ebb, inspirada al seu torn en la novel·la 'Soc una càmera', de Christopher Isherwood, que mostrava l’eclosió del nazisme al Berlín dels anys trenta.
Aquest musical adapta el conflicte entre capuleti i montecchi a l’univers multiracial de Nova York, entre wasps i porto-riquenys. Centenari de Leonard Bernstein celebrat per L’Auditori.
Jean Painlevé és considerat el gran impulsor del cinema d’investigació científica. D’ell s’afirma que va ser el primer a aconseguir que el públic de París anés al cinema a veure un curtmetratge abans del llargmetratge.
Una noia entusiasta i vivaç descobreix de sobte que pateix un greu tumor cerebral. Rebel i incapaç d’acceptar ordres de ningú, es posa a les mans d’un neurocirurgià el qual l’haurà de convèncer perquè accepti sotmetre’s a una operació molt delicada.
Antonioni, després de l’èxit de 'Blow-Up', va rebre carta blanca de la Metro-Goldwyn-Mayer per rodar aquest film -ara de la Warner- en el qual amb l’ajut de quatre guionistes (entre els quals Sam Shepard) va intentar donar la seva particular visió de l’Amèrica de finals del seixanta des de la perspectiva dels joves radicals.
Quatre amics decideixen emprendre la baixada d’un riu condemnat a mort per la construcció d’un embassament. El que es planteja com un repte esportiu es transformarà en un malson en què els canoers es veuran enfrontats amb els habitants de la zona i amb la mateixa natura.
Cate Blanchett, en una de les seves millors actuacions, es va inspirar en l’esposa de l’estafador de Wall Street Bernard Madoff per interpretar una dona rica i glamurosa que de sobte es queda sense diners i sense casa.
Un estafador veterà decideix ensenyar els trucs de l’ofici a una noia atractiva. Just després d’iniciar un idil·li, ell decideix trencar la relació. Tres anys més tard, la dona, convertida en una femme fatale, reapareix a Buenos Aires en un circuit de carreres en què hi ha apostes molt elevades.
Iran, 1979. Quan l’ambaixada dels Estats Units és ocupada pels seguidors de la revolució islàmica, sis diplomàtics americans es fan escàpols i es refugien a casa de l’ambaixador canadenc.
Los Angeles, 1987. Un aspirant a cantant de rock-metal i una noia que treballen en el mateix club s’enamoren i tracten d’impedir que el local caigui a mans d’uns empresaris que el volen demolir. Adaptació cinematogràfica del musical homònim de Broadway.
El pilot aeri Chesley “Sully” Sullenberger es va convertir en un heroi popular quan, poc després d’enlairar, una averia el va empènyer a aterrar l’avió enmig del riu Hudson amb 155 passatgers a bord.
L’adaptació més cèlebre de la novel·la de Conan Doyle i el primer film en color sobre Sherlock Holmes és aquesta producció de la Hammer Films dirigida pel gran mestre del terror gòtic, Terence Fisher.
Una parella veu com una nau extraterrestre col·lideix contra la Terra i, tot seguit, n’emergeix una criatura misteriosa que desapareix en la foscor. El primer film en 3D dels estudis Universal també va significar el primer dels clàssics de la ciència-ficció dirigit per un dels seus pilars: Jack Arnold.
Dublín, hivern del 1904. Durant un sopar familiar, la nit de Reis, el record del passat i la malenconia dels somnis irrecuperables van apropant tots els presents a la regió dels morts.
La comèdia romàntica més emblemàtica de la mítica parella Fred Astaire i Ginger Rogers segueix la fórmula bàsica de la sèrie: una parella s’enamora, però un malentès alimenta l’hostilitat fins al darrer moment.
Un musical singular que s'articula a partir de trenta-tres cançons emblemàtiques de The Beatles, arranjades per Elliot Godenthal i cantades pels mateixos actors.
Dos germans ballarins són contractats per actuar durant una boda reial. Durant el banquet, tots dos cedeixen a temptacions sentimentals que posen en perill la seva continuïtat professional.