Aquesta animació pretén homenatjar a Segundo de Chomón a través de dos vessants: la seva obra, amb la tria de fragments representatius, i la seva tècnica, jugant amb l’animació de retallables i el color.
CHOMÓN, un curtmetratge de Josep Calle
A l’hora de triar la tècnica d’animació, vaig decidir que el més adient en aquest cas era utilitzar la seva obra, manipular els seus fotogrames, i interrelacionar-los de forma àgil i original.
Tot amb la mínima intervenció digital possible.
Un visionat de l’obra més destacada de Chomón va donar com a resultat 12 moments que donaven cos a aquesta idea. Els trucatges i els jocs de perspectives van ser prioritaris: quadres que es descobreixen per a revelar-nos llocs fantàstics, ous i llibres gegants que amaguen sorpreses, papallones i danses serpentines, mobles que es mouen sols...
L’animàtica es va fer a partir de les còpies digitalitzades a màxima qualitat pel Centre de Restauració i Conservació de la Filmoteca. Aquest pas va ser decisiu per valorar el ritme de la peça, l’encaix de la successió d’escenes i la mida dels elements a retallar i animar.
Seguidament es va passar tot el resultat a 12 fotogrames per segon. Les imatges resultants es van imprimir en fulls DIN-A4 i en blanc i negre. Partint d’un primer muntatge d’un minut de durada, i tenint en compte tots els elements que hi apareixen, vaig treballar amb 900 fulls.
L’acoloriment de cada escena es va inspirar en l’original, amb algunes llicències creatives en els casos on només es conservaven còpies en blanc i negre.
Després de diverses proves de color i valoració de resultats, em vaig decidir per acolorir amb aquarel·la. Va ser la tècnica més emprada, sobretot en elements on predominava el color blanc. Per a escenes més fosques vaig utilitzar una combinació de pintura per a vidre i retoladors.
A continuació es van retallar tots els elements necessaris per a l’animació planificada.
L’ondulació del paper, pintat amb tècniques aquoses, era inevitable i molt difícil d'eliminar. L’opció d’escanejar cada full amb qualitat suficient per a la projecció en pantalla gran va eliminar una mica l’efecte. Així i tot, les ones romanents atorguen al conjunt un estil artesanal.
Gairebé tota l’animació s’ha fet full per full i sense efectes digitals.
La fase de muntatge va ser molt senzilla, bàsicament es van col·locar tots els fulls escanejats correlativament al programa d’edició i es va ajustar el color i el ritme. Per a la música, vaig comptar amb la col·laboració del compositor Anatoly Nikulin, que va adaptar el motiu principal de la cançó “I don’t understand anything at all”, del seu disc What’s your name? (2020), perquè s’ajustava perfectament. També va afegir nous elements sonors.
Aquesta animació ha representat un retrobament molt especial amb el tractament de l’obra de Chomón, des dels meus inicis com a documentalista a l’Arxiu de la Filmoteca, on vaig catalogar alguns títols, i ara com a animador, a través d’aquest homenatge creatiu.
Josep Calle, octubre de 2021
Josep Calle (Mollet del Vallès, 1975) És bibliotecari, documentalista i tècnic especialitzat en mitjans audiovisuals. Ha desenvolupat la seva trajectòria professional a l’Arxiu de la Filmoteca de Catalunya i a diversos cinemes de Barcelona. Combina la seva carrera amb la publicació de llibres i articles sobre música, i amb la realització de curtmetratges i peces d’animació, seleccionades i premiades a festivals d’arreu del món.